Click here for Myspace Layouts

Tuesday, 9 October 2012

air mata itu

Bismillahirrahmanirrahim.Masih punya ruangkah untuk aku bertaubat?Air mata itu masin di lidah, berat di mata.Namun air mata taubat, air mata merindukan Tuhan, berat nilainya pada akhirat nanti.Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda, “Ada tujuh golongan yang akan dinaungi oleh Allah pada hari ketika tidak ada naungan kecuali naungan-Nya; [1] seorang pemimpin yang adil, [2] seorang pemuda yang tumbuh dalam [ketaatan] beribadah kepada Allah ta’ala, [3] seorang lelaki yang hatinya bergantung di masjid, [4] dua orang yang saling mencintai karena Allah; mereka berkumpul dan berpisah karena-Nya, [5] seorang lelaki yang diajak oleh seorang perempuan kerkedudukan dan cantik [untuk berzina] akan tetapi dia mengatakan, ‘Sesungguhnya aku takut kepada Allah’, [6] seorang yang bersedekah secara sembunyi-sumbunyi sampai-sampai tangan kirinya tidak tahu apa yang diinfakkan oleh tangan kanannya, dan [7] seorang yang mengingat Allah di kala sendirian sehingga kedua matanya mengalirkan air mata (menangis).” (HR. Bukhari [629] dan Muslim [1031]).Air mata tidak menunjukkan kamu lemah..Crying doesn’t indicate that you’re weak. Since birth it has always been a sign of survival.Allah dengar rintihanmu. Allah tidak pernah meninggalkanmu.

Seseorang yang bergelumang dengan dosa, berenang di dalam lumpur yang kotor dan jijik, tatkala setitis air mata taubat membasahi pipi, pada saat itu, rahmat Allah terbuka luas untuknya.
Sesungguhnya manusia itu bersikap lupa. Manusia selalu berbuat dosa. Tetapi Allah menyediakan sesuatu bernama taubat.Menyediakan panduan hidup bernama al-Quran. Kerana Allah lebih mengetahui hamba-hambanya dan membuka jalan bagi menghapus dosa-dosa mereka.Bertaubatlah bersungguh-sungguh tatkala kamu merasakan Allah sedang menegurmu. Ia memerlukan penyesalan dan berjanjilah pada diri sendiri untuk tidak mengulanginya lagi. Kemudian, istiqamah dan tsabatkan diri.

No comments:

Post a Comment